Stránky svobodného brdského horala

Jezevčí skála a Florián

3. února 2011 v 22:37 | Pavel Čámský |  Zajímavá místa
Jezevčí skála a Florián.
Tentokrát bych vás rád pozval na západní okraj Středních Brd, do půvabného údolí mezi Dobřívem a Strašicemi. Protéká tudy Padrťský potok (někteří jej už tady nazývají Klabava) do něhož se zde vlévá Ledný potok, pramenící pod sedlem mezi vrchy Palcíř a Kamenná. My tentokrát zůstaneme jen na okraji pohoří a krátkou vycházkou prozkoumáme dvě skaliska, která se zde nacházejí - Jezevčí skálu a Florián.
Ani na jedno z těchto skalisek nevede značená cesta - a tak si budeme musit pomoci mapou. Vyrazíme z obce Dobřív (řada staveb lidové architektury, Mošnova hospoda, Švédský most), kde si můžeme prohlédnout významnou technickou památku, tzv. Dobřívský hamr, jihovýchodním směrem a stálým stoupáním při troše štěstí narazíme pod vrchem Převážení (606m) na skupinu skal, skrytých v hustém lese. To je Jezevčí skála. Výhled odtud je velmi sporadický, jen tu a tam zahlédneme mezi stromy údolí v okolí Hrádku u Rokycan. Po krátkém odpočinku se vydáme cestou, klesající podle skal k severu až dorazíme na širší lesní cestu, vedoucí zhruba po vrstevnici (když jsme sem stoupali, museli jsme ji také překročit). Na ni přejdeme a pokračujeme severním směrem. Cesta postupně začíná zvolna klesat. Vpravo nad námi se postupně začnou objevovat první skalní výchozy - a podle vlastního uvážení se k nim vydáme vzhůru. Po strmějším stoupání dospějeme na ostrý hřeben, který spadá prudkými skalními srázy na východ do údolí Ledného potoka. Stojí za to si celý nedlouhý hřeben projít. Je velmi romantický a nabízí výhledy jak do již zmíněného údolí, tak na horu Vlč (602m), která je protějškem Floriána. Z hřebene se otevírají i výhledy k severozápadu přes údolí na táhlý hřbet Strašické vrchoviny s výraznou Bábovkou (608m).
Z hřebene se spustíme zpět na cestu, kterou jsme přišli a klesneme s ní až k toku Ledného potoka. Nejspíš nás zláká možnost projít úzkou soutěskou mezi Floriánem a Vlčí, kterou se potok prodírá a prohlédnout si hřeben Floriána i odspodu. Pohled určitě stojí za to. Na malé zelené cedulce před potokem se dozvíme, že jsme na "smluvně chráněném území".
Správa vojenského újezdu zde chrání právě tok Ledného potoka, vyhlášeného jako evropsky významná lokalita (EVL) s výskytem drobné, ale o to vzácnější rybky, vranky obecné.
Protože jsme se rozhodli jen pro krátkou vycházku, nebudeme dále pokračovat proti toku Ledného potoka, ale spolu s ním se vrátíme a z lesa vystoupíme na silnici 117, spojující Dobřív se Strašicemi - na SV okraji Dobříva. Sem se (kolem benzinky) vrátíme a příjemnou procházku můžeme završit vhodným občerstvením v Mošnově hospodě nebo v restauraci nedaleko benzínové pumpy. Vycházka je dlouhá jen cca 5 km. Přeji hezké zážitky. (A jen na okraj, vyrazíte-li sem v "sezóně" nezapomeňte si přibalit koš na houby - bude se vám hodit).

Strasicky vrch z floriána
Ledný potok
Florián...
vlc z floriana
jezevci skala
...

1 člověk ohodnotil tento článek.