Květen 2011

Pár fotek od Dědka Čeňka

19. května 2011 v 21:03 | Václav Knechtl |  Fotogalerie
Těchto pár fotografií mě poslal Dědek Čeněk a jsou tak krásné že jsem se rozhodl je publikovat,tady jsou:-)

Netradiční výlet na Jordán

19. května 2011 v 20:40 | Pavel Čámský |  Cestopisy
Netradiční výlet na Jordán.
Sobota 14.května slibovala ještě slušné počasí a tak jsme se ve třech vydali po obědě na výlet na Tok, Jordán a Dlouhý vrch. Přibližovadlo jsme zanechali před Octárnou (550m) a pak už celkem svižným krokem se jali stoupat po silničce směrem ke Kloboučku. Tam, kde se silnička dělí na dvě, hned jak překročí bezejmenný potok (který kolega Poustka před časem pojmenoval na Tetřívčí), jsme uhnuli na pravou odbočku a po ní šlapali až tam, kde končí asfalt před požárním průsekem. Ten jsme překročili a zahájili další stoupání na lokalitu U Břízy (cca 750m).

Tady už jsme tak za sebou měli 200 výškových metrů. Krátce jsme se pokochali výhledem, prohlédli si půvabný mrazový srub a přes borůvkové a brusinkové plantáže se vydali na JZ stále do kopce směrem k Rokli. V té jsme opět překročili Tetřívčí potok a srázem nad ním jsme sledovali proti proudu jeho tok. Nakonec jsme dospěli k jednomu z plánovaných cílů, k "jezírku" pod Tokem (785m). Po náležitém kochání jsme se cestou, vedoucí úzkým lesním výběžkem přesunuli na širší cestu, která pokračuje od asfaltky kolem Kloboučku na Tok. Ještě před dosažením vrcholu jsme odbočili k Carvánce, kde ale panoval jakýsi čilý ruch a vystoupili jsme na vrcholovou plošinu (865m).

Cestou, vedoucí požárním příkopem jsme pak pospíchali za občasného focení suchopýrů i dalekých obzorů k Aliance. Tu jsme v sedle Dlouhý kámen (cca 820m) překročili a lesní cestou dál klesali směrem na Houpák. Krátce před jeho dosažením jsme ale odbočili vlevo a po příjemné a esteticky blahodárně působící cestě jsme uhnuli na Jordán. Zanedlouho jsme na kótě 790m překročili silničku, spojující Alianku s letištěm pod Hejlákem a zahájili jsme krátký výstup severovýchodním úbočím Jordánu. Dobýváním jeho zarostlého vrcholu (826m) jsme se nezdržovali, ale pokračovali klesáním po cestě dál na Dlouhý vrch.

Do těchto míst nechodíme tak často a tak jsme se vyžívali ve focení kdejaké blbosti, ale především výhledů na působivý Houpák, ležící nyní na protější straně údolí Mourového potoka. Dorazili jme až tam, kde se cesta přes Dlouhý vrch nedaleko jeho vrcholu (776m) lomí a prudce klesá do údolí Jalového potoka. Obrátili jsme se a kolem nedalekého bunkru začali také sestupovat nádhernou cestou březovými háji kolem několika dalších bunkrů k Mourovému potoku. Konečně jsme jej dosáhli u Parmovy nádržky (641m) a odtud zahájili nejprve mírné stoupání k silničce spojující letiště s Aliankou.

Silnice jsme zakrátko dosáhli a již trochu znavení (dost nepříjemně se do nás opíralo slunce) začali stoupat nejprve lesem, pak kolem jedné z německých "pixlí", až pod Houpák k slavnému bunkru CE (770m). Opět probíhalo focení, ale čas se také ponachýlil a tak jsme zakrátko vystoupali k bunkru na vrcholu Houpáku (794m), kde jsme si samozřejmě neodepřeli pověstné výhledy. Odtud už jsme zakrátko dorazili zpět na Alianku, sešli po ní jednu serpentinu a uhnuli na tockou pláň. Nejprve skoro po rovině a posléze stále větším klesáním jsme brázdili dopadovku a řídké lesíky, které ji obklopují, snažili se fotit rosnatky až jsme se konečně opět dostali k požárnímu příkopu v místech, kterým jsme před několika hodinami procházeli při výstupu na Břízu. Za chvíli jsme byli na asfaltce a po ní zakrátko už i pod Octárnou, kde na nás věrně čekalo auto. Za 5,5 hodiny jsme prošli cca 22 km a byli jsme docela rádi, že dál už se vezeme. Počasí bylo super, ani drobná přeprška na Toku nevadila a tak jsme zase o pár příjemných zážitků bohatší.
Fotografie: Václav Knechtl,Vašek Novák a Pavel Čámský
děkuji všem členům výpravy za pěkné odpoledne:-)

Slonovec,Brda a Černá skála

13. května 2011 v 16:36 | Václav Knechtl |  Cestopisy
Slonovec, Brda a Černá skála
Velikonoční neděle, pro mnohé, sváteční den který tráví kde kdo odpočinkem,či návštěvou nějaké pobožnosti,nebo se věnuje rodině na kterou ve všední den není tolik času. Pro nás ale byla tato neděle příležitost k podniknutí další výpravy na Brdy. A tu příležitost jsme náležitě využili. Tentokrát jsme si vybrali jako cíl Slonovec a Brdu, další místa s tím spojené se přidávali až postupně a takřka průběžně za pochodu jsme měnili trasu podle situace a časových možností.
Po 9 hodině ranní jsme vyráželi z Dominikálních Pasek. Slunce už bylo vysoko nad obzorem a tak jsme se mohly vydat na cestu. Já,Pepa, Lidunka a pes Ferda jsme vystoupali na Slonovec kde jsme všichni byli poprvé. Místo to je opravdu moc hezké. O skály a kamená moře tu není nouze.
Museli jsme dávat pozor kam šlapeme, protože terén na hřebeni Slonovce je velmi náročný. Ale vše se bez problému zvládlo a my jsme zanedlouho dorazili k trempskému tábořišti. Velmi nás překvapila jeho existence. Místo pro tábořiště jako stvořené. Na místě byla postavená dřevěná stanová konstrukce čekající na přehození plachty a sloužící k přenocování minimálně 2 osob. Pod mírným srázem bylo velmi působivě a účelně vybudováno na kameném podstavci velké a šikovné ohniště. a kolem něj z jedné i druhé strany stály obrovské lavičky, Každá z nic nejméně pro 3 lidi. Je vidět že místní trempové(nebo možná skauti) si to zde opravdu udržují a dali si s tím velkou práci to takhle vybudovat.
Kousek od tábořiště se nachází i malá studánka, ovšem v době naší návštěvi prázdná. Po krátkém občerstvení, (někteří členové naší výpravy byli již hladoví - nejvíce pes Ferda:-)), jsme se vydali opět na cestu a po hřebeni jsme postupně klesali do údolí směrem k obci Velcí.

Když jsme překonali místní potok na samém dnu údolí, a opět vystoupali menší kopec, objevili jsme se na otevřeném prostranství které bylo podobné hodně velkému parkovišti. Bylo celé z vyasfaltované a uprostřed bylo několik obrovských hromad štěpky. Ta provoněla celé okolí nádhernou vůní. Chvíli jsme si lámali hlavu nad tím k čemu tato velká plocha nedaleko obce Velcí mohla sloužit ale nakonec i bez jakéhokoliv rozumného závěru jsme se vydali na daší cestu, slunce už příjemně připalovalo, aby ne, bylo také chvíli před polednem. A tak se tento sváteční den začal rýsovat ve svých nejhezčích barvách.

Po nepříliš dlouhém pochodu jsme se vynořili na místě které nám svou krásou téměř vyrazilo dech. Před námi se rozprostřela louka která by se klidně mohla honosit titulem zámecký park. Nádherný trávník, a na něm vzrostlé zelené košaté kaštany. Těžko se tohle místo popisuje ale věřte že když na něm vstanete nepřestává vás toto místo okouzlovat.

Úklid lesa v Brdech

7. května 2011 v 22:56 | Václav Knechtl |  Novinky
Jako už tradičně, uspořádalo vojenské historické sdružení Brdy úklid lesa ve Středních Brdech. Tentokrát se dobrovolníci (členové VHSB, Brdy.org a další) sešli u Knížecí studánky, aby uklidili staré pneumatiky od traktorů, a dlaších vozidel pohybujících se po lese. Některé pneumatiky museli dokonce dolovat, protože už byli zarostlé a nebo zaklíněné do okolního terénu. Na místo, které bylo předem určené jich nakonec nasbírali 27! Jejich následné odvezení pak zajistila Vojenská lesní správa Obecnice. Takovéto akce by se měli podnikat častěji a ve větším rozsahu. Každopádně všem dobrovolníkům, za sebe i za ostatní brdomili moc děkuji.

Celý článek i s fotografiemi naleznete na:

2 Soutěžní kolo 3.5 - 31.5. 2011

3. května 2011 v 22:36 | Václav Knechtl |  Hádanky
Takže první kolo máme úspěšně za sebou a následuje kolo 2.
Trošku přitvrdíme
Tentokrát chci vědět na co koukáme, a kde přibližně se toto místo nachází

Výsledková listina

Martin 1 bod
JIRKA 1 bod
Laski2 1 bod

7 kola se nezúčastnil ani jeden čtenář, takže jsem se rozhodl soutěž ukončit.
Vítězem jak lze vidět víše se stal Pavel s celkovým počtem 6 bodů. O místo druhé se dělí ostatní soutěžící, kteří získali po jednom bodu.
Vítězi gratuluji ostatním děkuji za účast.

Ještě k budoucnosti vojenského újezdu

1. května 2011 v 0:40 | Pavel Čámský |  Novinky
Ještě k budoucnosti vojenského újezdu.

K článku V.Knechtla "Pár slov o situaci kolem újezdu" si dovolím podat zde i vyjádření našeho sdružení Brdy-Res publica.
1) Na tiskové konferenci dne 19.4.t.r. potvrdil A.Vondra, že MO má v úmyslu zrušit Vojenský újezd Brdy. Zrušení jednoho z pěti stávajících vojenských újezdů doporučuje Bílá kniha o obraně, která byla nedávno představena poslancům a vojenským odborníkům. Až na několik výjimek se zdá, že opuštění Brd armádou má podporu i mezi samotnými vojáky. MO současně ujistilo, že samotná jinecká posádka zůstane zachována a neměla by se stěhovat.
2) Některá média (především Pb deník) a pár jednotlivců spustilo poplach. Podle nich opuštění Brd armádou představuje ohrožení cenné a zachovalé přírody na území vojenského újezdu. Naše sdružení na takovou eventualitu upozorňuje již od svého vzniku v r.2006 a i proto usiluje o vyhlášení CHKO v Brdech. Doposud bezúspěšně.
Ty poplašné hlasy sice lamentují nad ohrožením přírody, o CHKO nebo jiném vhodném modelu ochrany přírody se však příliš nezmiňují (ba dokonce někteří tvrdí, že příroda v Brdech ani nesplňuje kritéria pro CHKO) a zdá se, že především jim jde jen o to zabránit zrušení újezdu. Nechci zde spekulovat, jaké pohnutky k takovému postupu mají.
3) Zdá se, že mezi starosty obcí v okolí újezdu i mezi jejich obyvateli počíná převládat názor, že je třeba brdskou přírodu chránit. Že vhodným způsobem by to mohla zajistit právě CHKO. Podle našich informací má pro tento postoj velké pochopení i samotné ministerstvo obrany.
4) Pokud jde o postoj Středočeského kraje, v němž újezd leží, pak připomínám, že už v roce 2009 přijala rada kraje usnesení, kterým podporuje zřízení CHKO v Brdské vrchovině. Protože není v samotné kompetenci kraje CHKO zřídit, byl vyhlášen pouze Přírodní park Hřebeny (na území mimo vojenský újezd), avšak byli jsme ujištěni, že kraj na záměr zřídit v Brdech CHKO nerezignoval. V tomto směru již nějakou dobu spolupracujeme s některými spolupracovníky OŽP kraje při přípravných pracích na tomto záměru.
Rád bych jenom upřesnil otázku Přírodního parku. Přírodní park nelze vyhlásit na území existujícího vojenského újezdu, avšak je možno tak učinit okamžitě, jak by byl újezd zrušen. Protože je nám zřejmé, že proces vedoucí k vyhlášení CHKO je časově poměrně náročný, podporujeme v tomto směru naznačený úmysl Stč.kraje zde Přírodní park vyhlásit okamžitě, jak by byl újezd zrušen. Park by zde představoval určitou pojistku možné devastace přírody a předstupeň vyhlášení CHKO. Chceme podporovat i vyhlašování dalších maloplošných chráněných území uvnitř újezdu. Takový postup (vč. PP jako předstupně CHKO) nám doporučil i náš přední odborník, V.Cílek.
5) Pokud jde o petici za vyhlášení CHKO, je její plný (nikoli tedy zkrácený) text vyvěšen na webových stránkách (www.estranky.brdy-respublica.cz) našeho sdružení. Petice je již cca 3 týdny k disposici a podepisuje se např. ve Strašicích, Mirošově, Hrádku u Rokycan (vždy na radnicích) a jinde (bývá k disposici i na rozhledně Studený vrch u Hostomic, pokud je otevřeno) a doufáme, že se nám podaří dohodnout její zpřístupnění i v dalších obcích, včetně Příbrami.
O petici proti zrušení vojenského újezdu nevíme nic bližšího a není nám známo, zda skutečně existuje.
6) MO chce samozřejmě jednat s obcemi v okolí újezdu (a i dalšími zainteresovanými subjekty) o jeho budoucnosti. Podle našich informací se k této věci připravuje setkání (konference) ve Strašicích. Dovolím si konstatovat, že zřejmě právě Strašice (a také Středočeský kraj) projevily největší připravenost a staví se do čela skutečně účinných kroků za zajištění ochrany přírody v Brdech a k budoucnosti území, které má armáda v úmyslu opustit. Je asi škoda, že město Příbram, které by mělo lepší podmínky k organizaci takových kroků, zatím projevilo méně iniciativy.
7) Byli jsme informováni, že vzniká další občanské sdružení pod názvem SOS Brdy (v Hořovicích), jehož cílem je údajně též úsilí o vyhlášení CHKO. Je-li tomu tak, pak i tomuto sdružení přejeme úspěch.